Projekt Muraren

IOGT-NTO Fasta Förbundet bedriver ett omfattande arbetsmarknadsprojekt tillsammans med Arbetsförmedlingen och Fas3 i Halmstad. Projektet har varit aktiv i mer 4 års tid. Fas3 deltagarna är med och bygger upp verksamheten tillsammans med föreningens medlemmar och anställda.
Vår verksamhet bedrivs på två ställen i Halmstad, på Muraregatan 30 och på Laxön. Deltagarna hjälper oss med Café Laxön med allt vad det innebär, inköp, baka kakor, servera gäster och stå i kassan, räkna pengar med mera.
Vaktmästarna är en stor del av Laxöns verksamhet, vi har många lokaler på ön som behöver underhållas och ett Café som ständigt behöver hjälp med diverse saker. Under större arrangemang ska även scener och stolar plockas fram. Man ska även vara behjälplig med artisterna som kommer till oss.
Snickeriverkstan går hand i hand med vaktmästartjänsterna. Men de är mer inriktade på fastigheterna och att bygga möbler bland annat.
Vi har även en trädgårdsavdelning som tar hand om all grönska på ön. Inköp och planering sker helt i enighet med budget från föreningen. Man får mycket frihet i arbetet med grönskan.

När Laxön stänger för säsongen så går man över till verksamheten på Muraren, där man bedriver liknande verksamhet fast i mindre skala. Vissa arbetsuppgifter ändras därmed och  man får en mindre arbetsyta. Men man jobbar mycket med att planera och styra upp Laxön för kommande år. Café Laxön flyttar dock med upp till Muraren för att bedriva ett dagligt café. Vi serverar dagens lunch och det finns möjlighet att köpa fikabröd och dricka kaffe mellan 08.00-16.00. Vi erbjuder även Cateringmöjlighet till föreningar och företag runt om i Halmstad med omnejd, så det blir en del bakning och större matlagningar.